Anaf, implicare sporită în insolvență!
Reprezentanții Anaf vor putea să se implice mai mult decât în prezent în procedura insolvenței, pentru a recupera datoriile fiscale. În acest fel, autoritățile speră că vor aduna mai rapid bani la bugetul de stat.
În primul rând, Fiscul va putea să verifice activitatea administratorului sau a lichidatorului judiciar indiferent ce cuantum are de recuperat din totalul creanțelor. În prezent, acest lucru este posibil numai în dosarele în care Fiscul deține cel puțin jumătate din valoarea totală a creanțelor.
În plus, va exista și o regulă complet nouă conform căreia Fiscul va putea să ceară înlocuirea administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar, dacă există motive temeinice în acest sens.
„În orice stadiu al procedurii insolvenței, organul fiscal are dreptul să verifice activitatea administratorului judiciar/lichidatorului judiciar și să îi solicite prezentarea documentelor referitoare la activitatea desfășurată și onorariile încasate. Atunci când constată motive temeinice, organul fiscal poate solicita înlocuirea administratorului judiciar/lichidatorului judiciar în condițiile art. 57 alin. (4) din Legea nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare”, scrie în proiect.
În al doilea rând, se va introduce o regulă nouă pentru valorificarea prin licitație publică a bunurilor datornicului aflat în insolvență, in sensul că va fi nevoie ca Anaf să-și dea acordul pentru licitații înainte de derularea acestora:
„Pentru valorificarea prin licitație publică a bunurilor deținute de către debitorul aflat în procedura insolvenței, organul fiscal comunică administratorului/lichidatorului judiciar acordul pentru efectuarea licitației cu respectarea prevederilor art. 769 din Codul de procedură civilă.”
În al treilea rând, Anaf va putea să ceară falimentul unui datornic atunci când observă că acesta are un comportament inadecvat în timpul derulării procedurii insolvenței.
„Dacă debitorul nu se conformează planului de reorganizare sau înregistrează după data deschiderii procedurii insolvenței, obligații fiscale cu termene de plată mai vechi de 60 de zile și un cuantum peste valoarea-prag prevăzută de legea insolvenței, organul fiscal îl notifică să achite aceste obligații sau să solicite înlesniri la plată potrivit prezentului cod, în termen de 15 zile de la data comunicării notificării. După expirarea termenului, dacă debitorul nu achită aceste obligații sau nu depune cerere pentru accesarea uneia dintre înlesnirile la plată prevăzute de prezentul cod, organul fiscal solicită judecătorului-sindic să dispună intrarea în faliment a debitorului, cu respectarea prevederilor art. 75 alin (4) și art. 143 din Legea nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare”, este precizat în proiectul de ordonanță.
sursa: avocatnet.ro