Retragerea consumatorului dintr-un contract!
Retragerea consumatorilor dintr-un contract la distanta sau dintr-un contract in afara spatiilor comerciale este reglementata de OUG nr.34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii.
Potrivit legii, profesionist este orice persoana fizica sau juridica, publica sau privata, care actioneaza in cadrul activitatii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale ori liberale, precum si orice persoana care actioneaza in acelasi scop, in numele sau pe seama acesteia.
In sensul OUG nr.34/2014, contractul la distanta este orice contract incheiat intre profesionist si consumator in cadrul unui sistem de vanzari sau de prestare de servicii la distanta organizat fara prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, cu utilizarea exclusiva a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanta, pana la si inclusiv in momentul in care este incheiat contractul.
Contractul in afara spatiilor comerciale este orice contract dintre un profesionist si un consumator in una din urmatoarele situatii:
a) incheiat in prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului;
b) incheiat ca urmare a unei oferte din partea consumatorului in aceleasi circumstante ca cele mentionate la lit. a);
c) incheiat in spatiile comerciale ale profesionistului sau prin orice mijloace de comunicare la distanta, imediat dupa ce consumatorul a fost abordat in mod personal si individual, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului, in prezenta fizica simultana a acestuia si a consumatorului;
d) incheiat in cursul unei deplasari organizate de profesionist cu scopul sau efectul de a promova si a vinde consumatorului produse sau servicii.
Consumatorul beneficiaza de o perioada de 14 zile pentru retragerea dintr-un contract la distanta sau dintr-un contract in afara spatiilor comerciale, fara a fi nevoit sa justifice decizia de retragere si fara a suporta alte costuri.
Retragerea dintr-un contract expira in termen de 14 zile de la:
a) data incheierii contractului in cazul contractelor de prestari de servicii;
b) ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a produselor, in cazul contractelor de vanzare,
c) in cazul contractelor pentru furnizarea de apa, gaze naturale, energie electrica, atunci cand acestea nu prevad vanzarea intr-un volum limitat sau cantitate stabilita, de energie termica sau de continuturi digitale care nu sunt livrate pe un suport material, data incheierii contractului.
In cazul in care profesionistul nu a transmis consumatorului informatiile privind dreptul de retragere, perioada de retragere expira la 12 luni de la sfarsitul perioadei initiale de retragere de 14 zile.
Cum isi poate exercita consumatorul dreptul la retragerea dintr-un contract?
Inainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informeaza profesionistul cu privire la decizia sa de retragere din contract.
In acest scop, consumatorul poate alege una dintre urmatorele variante:
a) de a folosi modelul de formular de retragere;
b) de a face orice alta declaratie neechivoca in care isi exprima decizia de retragere din contract.
Retragerea pune capat obligatiilor partilor contractuale:
a) de a executa contractul la distanta sau contractul in afara spatiului comercial;
b) de a incheia un contract la distanta sau in afara spatiului comercial, in cazul in care consumatorul a efectuat o comanda.
Sunt exceptate de la dreptul de retragere in ceea ce priveste contractele la distanta si contractele in afara spatiilor comerciale urmatoarele:
a) contractele de prestari de servicii, dupa prestarea completa a serviciilor, daca executarea a inceput cu acordul prealabil expres al consumatorului si dupa ce acesta a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul la retragere dupa executarea completa a contractului de catre profesionist;
b) furnizarea de produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile de pe piata financiara pe care profesionistul nu le poate controla si care pot avea loc pe parcursul perioadei de retragere;
c) furnizarea de produse confectionate dupa specificatiile prezentate de consumator sau personalizate in mod clar;
d) furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid;
e) furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator;
f) furnizarea de produse care sunt, dupa livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
g) furnizarea de bauturi alcoolice al caror pret a fost convenit in momentul incheierii contractului de vanzare, a caror livrare nu poate fi efectuata inainte de 30 de zile si a caror valoare reala depinde de fluctuatiile de pe piata pe care profesionistul nu le poate controla;
h) contractele in cazul carora consumatorul a solicitat in mod special profesionistului sa se deplaseze la domiciliul sau pentru a efectua lucrari urgente de reparatie sau de intretinere.
Pentru informatii, ne puteti contacta prin formularul de contact, la numarul de telefon 0787.822.100 sau pe adresa de email office@iuliablaja.ro