fbpx
office@iuliablaja.ro
0744.301.281 0787.822.100

Ce inseamna un contract la distanta?

Un contract la distanta in acceptiunea OG nr.130/2000 este contractul de furnizare de produse sau servicii încheiat între un comerciant şi un consumator în cadrul unui sistem de vânzare organizat de către comerciant care utilizează în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţă:

– imprimate neadresate şi adresate,

– scrisori tipizate,

– publicitate tipărită cu bon de comandă,

– cataloage,

– apel telefonic cu intervenţie umană şi fără intervenţie umană (automat de apel, audiotext),

– radio,

– videofon (telefon cu imagine),

– videotext (microordinator, ecran TV cu tastatură sau ecran tactil),

– poştă electronică (e-mail),

– telecopiator (fax),

– televiziune (teleshopping).

Înainte de încheierea unui contract la distanta comerciantul trebuie să informeze consumatorul în timp util, corect şi complet asupra următoarelor elemente:

a) identitatea comerciantului şi, în cazul contractelor care prevăd plata anticipată, adresa şi modalităţile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail şi codul unic de înregistrare;

b) caracteristicile esenţiale ale produsului sau serviciului;

c) preţul bunurilor sau tarifele serviciilor, cu toate taxele incluse;

d) cheltuielile de livrare, dacă este cazul;

e) modalităţile de plată, de livrare sau de prestare;

f) dreptul de denunţare unilaterală a unui contract la distanta;

g) costul utilizării tehnicii de comunicaţie la distanţă, în cazul în care acesta este calculat altfel decât conform tarifului de bază;

h) perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;

i) durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs sau serviciu;

j) termenul limită de executare a obligaţiilor rezultând dintr-un contract la distanta.

Dacă părţile nu au convenit altfel, momentul încheierii unui contract la distanţă îl constituie momentul primirii mesajului de confirmare de către consumator, referitor la comanda sa.

Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral un contract la distanta în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevăzut pentru exercitarea acestui drept începe să curgă:

a) pentru produse, de la data primirii lor de către consumator;

b) pentru servicii, din ziua încheierii unui contract la distanta.

În cazul exercitării dreptului de denunţare unilaterală a unui contract la distanta de către consumator , comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator fără a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursării sumelor. Rambursarea sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.

În cazul în care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul contractului la distanţă, comerciantul creditează consumatorul, direct sau în baza unui acord încheiat de comerciant cu un terţ, odată cu denunţarea unilaterală a contractului la distanţă încetează de drept şi contractul de acordare a creditului, fără penalităţi pentru consumator.

Consumatorul NU poate denunţa unilateral următoarele tipuri de contracte, cu excepţia cazurilor în care părţile au convenit altfel:

– contracte de furnizare de servicii a căror execuţie a început, cu acordul consumatorului, înaintea expirării termenului de 10 zile lucrătoare;

– contracte de furnizare de produse sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile cursurilor pieţei financiare care nu pot fi controlate de comerciant;

– contracte de furnizare a unor produse executate după specificaţiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum şi a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid;

– contracte de furnizare a înregistrărilor audio, video sau a programelor informatice, în cazul în care au fost desigilate de către consumator;

– contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;

– contracte de servicii de pariuri sau loterii.

Comerciantul trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel.

Comerciantul, în cazul în care nu poate executa contractul din cauză că produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie să informeze consumatorul despre această indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a vărsat ca plată trebuie rambursate de comerciant în termen de maximum 30 de zile.

Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate şi la un preţ echivalente cu cele solicitate numai dacă acest lucru a fost prevăzut înainte de încheierea contractului şi/sau în contract, astfel încât consumatorul să fie informat în mod clar despre această posibilitate. În caz contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi asimilată cu livrarea fără comandă.

Cheltuielile de returnare a produselor, în situaţia exercitării dreptului de denunţare unilaterală a unui contract la distanta, sunt în acest caz în sarcina comerciantului, element asupra căruia consumatorul trebuie să fie informat.

Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de OG nr.130/2000 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

În caz de litigiu sarcina dovedirii obligaţiilor intr-un contract la distanta, a respectării termenelor şi a existenţei acordului consumatorului, revine comerciantului. Instanţa competentă este cea de la domiciliul consumatorului.

Pentru solicitarea unei consultatii juridice online, va rugam sa completati FORMULARUL

Comenteaza

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.