Ce este Biroul de Credit?
Biroul de Credit este o companie privata care aduna informatii despre comportamentul de plata al persoanelor fizice care solicita credite sau au credite in derulare.
Institutia nu poate decide acordarea sau neacordarea unui credit, ci doar emite un raport despre istoricul de plata al unei persoane fizice, astfel incat banca sa-i poata evalua capacitatea de plata, adica solvabilitatea.
Biroul de Credit este o societate pe actiuni care are ca actionari 22 de banci si a fost infiintata la sfarsitul anului 2003. Participanti in Sistemul Biroului de Credit pot fi banci, societati de credit de consum, societati de leasing si societati de asigurari.
Obiectul de activitate al Biroului de Credit se referă la:
1) Colectare/prelucrare date privind portofoliul de clienţi – persoane fizice ai participanţilor;
2) Informaţii/analize oferite participanţilor în scopul: identificării şi cuantificării riscului de credit, creşterii calităţii creditelor, diminuării riscului de fraudă şi protejării creditorilor;
3) Stabilirea criteriilor uniforme de apreciere a clientelei (scoring);
4) Consultanţă financiar-bancară.
Potrivit art. 3 din Decizia nr.105/2007 a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, la Biroul de Credit sunt raportati atat imprumutatii, cat si codebitorii si girantii.
Participantii in sistemul Biroului pot transmise deopotriva informatii pozitive si negative referitoare la comportamentul de plata al persoanelor fizice care au contractat credite.
Datele negative despre un client, restantele sunt raportate de banci la Biroul de Credit, daca intarzierea este mai mare de 30 zile calendaristice si numai daca suma neachitata este mai mare de 10 lei, in timp ce informatiile pozitive se transmit odata cu incetarea contractului de credit.
De asemenea, la Biroul de Credit se mai raporteaza date privind fraudulentii (persoanele care au savarsit infractiuni sau contraventii in domeniul financiar-bancar), constatate prin hotarari judecatoresti definitive sau irevocabile sau acte administrative necontestate.
Totodata, se trimit si raportari privitoare la inadvertente, adica acele informatii neconcordante rezultate din documentele prezentate la data solicitarii creditului, din culpa solicitantului.
Informatiile negative si datele pozitive, precum si informatiile despre fraudulenti sau inadvertente, sunt stocate timp de patru ani in sistemul Biroului si sunt afisate, pe parcursul acestei perioade, in raportul de credit al unei persoane fizice.
Totusi, in cazul celor care au solicitat un credit si care au renuntat la cererea de creditare sau carora aceasta cerere le-a fost respinsa, informatiile raportate la Biroul de Credit sunt stocate pentru cel mult sase luni de la transmiterea lor catre sistem si doar in acest interval pot fi consultate de participanti.
Concret, un raport de credit poate contine, in functie de informatiile transmise de participanti la Birou, urmatoarele informatii: date personale despre titular; data deschiderii contului; numarul de cont (IBAN), tip cont; starea contului; durata contractului; modalitatea de rambursare; suma acordata; suma datorata; frecventa platilor; rata lunara; data scadentei; suma platita; suma restanta; numar de rate restante; numar de zile de intarziere; plati si istoricul lor, pe maxim 4 ani in urma; angajatorul principal al titularului; date de identificare giranti, codebitori sau cosemnatari; persoane cu declaratii cu inadvertente; fraudulenti; data actualizarii; scoringul; alte informatii.
Cu 15 zile inainte de a raporta clientii restanti la Biroul de credit, bancile au obligatia sa ii notifice in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail cu privire la intarzierea de plata si la intentia de a transmite datele catre Biroul de Credit.
Datele pozitive despre un client se transmit dupa incheierea contractului de credit, cu acordul scris al acestuia.
Informatiile despre fraudulenti se transmitnumai dupa luarea la cunostinta de ramanerea definitiva sau irevocabila a hotararii judecatoresti ori dupa data la care a devenit executoriu un act administrativ necontestat, prin care s-a stabilit vinovatia persoanei fizice aflate in relatie cu un participant.
Si persoana vizata pentru raportare in acest caz trebuie instiintata in prealabil in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail.
Pentru informatii, ne puteti contacta prin formularul de contact, la numarul de telefon 0787.822.100 sau pe adresa de email office@iuliablaja.ro