Masinile parcate pe trotuar vor fi ridicate!
In prezent, masinile parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate pentru ca in luna mai 2015 Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca aceasta activitate nu poate fi reglementata prin hotarari ale consiliilor locale, ci de Guvern sau Parlament.
Instanta a analizat aceasta situatie la cererea Avocatului Poporului. Astfel, primariile au ramas fara nicio parghie de a-i sanctiona pe soferii care parcheaza pe trotuar, pe trecerile de pietoni, pe linia de tramvai sau blocheaza traficul.
Acum, singura masura coercitiva ramasa este amenda aplicata de politie care ii poate sanctiona pe soferi cu 2 pana la 5 puncte penalizare si sume cuprinse intre 195 si 487 lei.
Insa in aprilie 2016, la solicitarea Primariei Sectorului 1, Curtea de Apel Bucuresti, a pronuntat o hotarare judecatoreasca de obligare a Guvernului Romaniei sa adopte, in regim de urgenta, regulamentul de ridicare a masinilor parcate neregulamentar.
Concret, instanta de judecata a obligat Ministerul Afacerilor Interne ca, in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, sa elaboreze procedura de ridicare a masinilor oprite/stationate neregulamentar pe partea carosabila a drumurilor publice.
Pe cale de consecinta, noile modificari legislative, aflate in dezbatere publica, au in vedere ridicarea din nou a masinilor parcate neregulamentar, inclusiv cele parcate pe trotuar.
Va exista o singură situaţie în care parcarea pe trotuar a maşinilor va fi posibilă: atunci cand administratorul drumului public permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător.
Potrivit modificarilor legislative propuse, ridicarea maşinilor va putea fi dispusă de poliţistul rutier.
Atunci când ridicarea autovehicului nu va fi posibilă, din cauza gabaritului prea mare al acestuia, poliţiştii vor avea dreptul să îl blocheze. Vizate de această măsură vor fi masinile a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone şi care nu pot fi ridicate și transportate în condiții similare unui autoturism.
Blocarea vehiculului va consta în aplicarea unor dispozitive speciale pe roata din față a acestuia, pe partea pe care maşina are amplasate comenzile de conducere, respectiv a unui avertisment scris, pe geamul lateral, corespondent comenzilor de conducere, cu privire la amplasarea dispozitivului și modalitatea de contactare a celui care a dispus măsura.
Vehiculul ridicat sau blocat va fi restituit după ce se va face dovada achitării tarifelor la care are dreptul administratorul drumului public sau operatorul economic autorizat, în baza documentelor care atestă proprietatea ori deținerea legală a vehiculului în cauză.
Programul de restituire va fi asigurat prin serviciu continuu, astfel încât proprietarii să îşi poată recupera masinile la orice oră şi indiferent de zi.
Potrivit proiectului de lege, dispoziţia de ridicare/ blocare a vehicului va putea fi contestată în instanţă, în conformitate cu OG nr.2/2001.