fbpx
office@iuliablaja.ro
0744.301.281 0787.822.100

Pierderea coletelor. Raspunderea firmelor de curierat!

Firmele de curierat au obligatia să stabilească un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveste pierderea, distrugerea partială ori totală sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.

Potrivit OUG nr.13/2013, serviciile postale constau în colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor postale, efectuate cu caracter profesional de firmele specializate de curierat.

Firma de curierat este răspunzătoare fată de utilizatori pentru prestarea serviciului în conditiile prevăzute de lege si de contractul încheiat cu expeditorul.

În cazul pierderii totale sau partiale ori al deteriorării trimiterii postale, firma de curierat răspunde pentru paguba pricinuită dacă aceste împrejurări au survenit între momentul depunerii trimiterii la punctul de acces si momentul livrării la destinatar.

Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate firmei de curierat este de 6 luni si se calculează de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.

Termenul de solutionare a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii
postale este de 3 luni si se calculează de la data introducerii reclamatiei.

Reclamatia prealabilă poate fi introdusă de expeditor sau de destinatar.

Termenele mentionate mai sus se aplică si în cazul trimiterilor postale internationale, dacă prin acordurile internationale la care România este parte nu se prevede altfel.

Termenul pentru introducerea cererii de chemare în judecată este de 6
luni pentru trimiterile postale interne si de 1 an pentru cele internationale.

Acesta este termen de prescriptie si curge de la data primirii răspunsului la reclamatia prealabilă sau, în cazul în care nu s-a răspuns la reclamatia prealabilă, de la expirarea termenului de solutionare a acesteia.

Cererea de chemare în judecată va fi însotită de dovada îndeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.

Expeditorul are dreptul la o despăgubire corespunzătoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totală sau partială sau prin deteriorarea trimiterii.

Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu se despăgubesc.

Expeditorul poate renunta la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului.

Firmele de curierat răspund pentru trimiterile postale interne după cum urmează:

a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:

– cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere postală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;

– cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere postală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, până în momentul livrării la destinatar;

– cu întreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postală care face obiectul unui
serviciu de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii postale a omis încasarea rambursului de la destinatar;

– cu întreaga sumă depusă la punctul de acces, pentru mandate;

– cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;

b) în caz de pierdere partială, distrugere partială sau deteriorare:

– cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată, înscrisă în nota de
inventar, pentru trimiterile postale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de
trimitere cu valoare declarată;

– cu cota-parte corespunzătoare greutătii lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile
postale depuse închise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;

– cu cota-parte din suma stabilită în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea continutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;

-cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, în caz de pierdere partială, distrugere partială sau deteriorare a trimiterilor postale, altele decât coletele.

La sumele mentionate se adaugă dobânda legală care curge din momentul introducerii reclamatiei prealabile.

În afara despăgubirilor mentionate, se restituie si tarifele încasate la depunerea trimiterii postale la punctul de acces.

În cazul neefectuării prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor cu valoare adăugată, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele încasate suplimentar fată de tarifele aplicabile pentru serviciul postal standard.

Firma de curierat este exoneraat de răspundere în următoarele situatii:

a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;

b) paguba s-a produs ca urmare a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii nu este chemat, potrivit legii, să răspundă;

c) trimiterea a fost primită fără obiectii de către destinatar;

d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de fortă majoră sau a cazului fortuit; în acest caz
expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.

Furnizorul de servicii postale răspunde pentru trimiterile postale internationale în conformitate cu prevederile acordurilor internationale la care România este parte.

Pentru informatii, ne puteti contacta prin formularul de contact, la numarul de telefon 0787.822.100 sau pe adresa de email office@iuliablaja.ro

Comenteaza

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.