Prelungirea actelor personale expirate in starea de urgență!
In condițiile în care România a ieșit din starea de urgență la data de 14 mai 2020, posesorii actelor care au expirat în această perioadă trebuie să le preschimbe, până la jumătatea lunii august. Este vorba despre documente precum actul de identitate, permisul auto sau vizele de flotant.
Potrivit OUG nr. 70/2020, documentele eliberate de autoritățile publice care au expirat pe perioada stării de urgență, pot fi preschimbate în termen de 90 de zile de la terminarea stării de urgență.
Acest termen este valabil și pentru actele de identitate privind evidența, domiciliul sau reședința (carte de identitate, viza de flotant etc), dacă au expirat înainte cu cel mult 15 zile de la instituirea stării de urgență.
Cum România a ieșit din starea de urgență la data de 14 mai 2020, înseamnă că cei ale căror documente au expirat trebuie să le reînnoiască până la data de 12 august 2020.
Potrivit OUG nr. 70/2020, excepție de la această regulă fac dovezile înlocuitoare ale certificatelor de înmatriculare și ale permiselor de conducere, care trebuie preschimbate în termen de 45 de zile de la terminarea stării de urgență, adică până la data de 28 iunie 2020.
Tot până la data de 12 august 2020 trebuie preschimbate și o serie de documente eliberate cetățenilor străini, precum:
- permise de ședere;
- avize de angajare/detașare;
- decizii de returnare;
- certificate de înregistrare a rezidenței sau cărți de rezidență;
- documente de călătorie emise beneficiarilor unei forme de protecție internațională și persoanelor fără cetățenie;
- documentele temporare de identitate ale solicitanților de azil.
De asemenea, timp de șase luni de la încetarea stării de urgență, adică până la data de 14 noiembrie 2020, instituțiile și autoritățile publice care solicită prezentarea certificatelor de stare civilă, în original sau fotocopii, trebuie să accepte extrase pentru uz oficial, transmise în format electronic.
Același lucru este valabil și în cazul documentele pentru înregistrarea actelor de naștere și de deces. Acestea se transmit către autorități în format electronic, până la data de 14 noiembrie 2020. Apoi, în maximum 90 de zile, documentele se depun în original la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau la oficiul de stare civilă.
Tot până la data de 14 noiembrie 2020, termenul de declarare a decesului este de trei zile calendaristice de la încetarea din viață a persoanei. Dacă decesul a fost provocat de cauze violente, termenul de trei zile se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator.
Reamintim că starea de urgență instituită cu scopul de a limita răspândirea epidemiei de coronavirus s-a încheiat la data de 14 mai 2020, acum România aflându-se în stare de alertă.
Sursa: avocatnet.ro