Proprietarii de magazine online risca noi amenzi!
Incepând cu ianuarie 2016, comercianții care au magazine online (si care încheie online contracte de vânzare-cumpărare de bunuri ori de prestări de servicii) au obligații suplimentare în relația cu consumatorii care beneficiază de serviciile sau produsele lor.
În cazul nerespectării acestora, amenzile ajung până la 5.000 de lei.
Din data de 9 ianuarie se aplică prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum.
Aceste prevederi obligă toți comercianții din Uniunea Europeană care au magazine online si care încheie contracte de vânzare sau de prestare servicii online să furnizeze pe paginile lor de internet un link electronic către platforma SOL.
Platforma SOL este concepută ca un instrument online dezvoltat de Comisia Europeană și funcționează ca un punct de intrare unic pentru consumatorii și comercianții care doresc o soluționare pe cale extrajudiciară a litigiilor rezultate din tranzacțiile online.
Link-ul trebuie să fie ușor accesibil pentru consumatori și comercianții trebuie, de asemenea, să precizeze adresele lor de e-mail.
Linkul respectiv a devenit disponibil începând cu data de 15 februarie.
Nerespectarea acestei obligații se sancționează de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu aplicarea unei amenzi între 2.000 şi 5.000 de lei.
Prin urmare, începând cu data de 15 februarie, comercianții români pot, din punct de vedere tehnic, să respecte această obligație legală și, prin urmare, strict cu privire la această obligație, pot să fie amendați în cazul în care nu furnizează pe paginile lor web link-ul electronic către platforma SOL.
În plus față de obligația de mai sus, care se adresează tuturor agenților economici, există, tot de la 9 ianuarie, o obligație suplimentară.
Aceasta este aplicabilă doar acelor proprietari de magazine online care s-au angajat sau care sunt obligați să recurgă la una sau mai multe entități SAL (soluţionare alternativă a litigiilor) pentru a soluționa litigiile cu consumatorii.
Astfel, acești comercianți trebuie să informeze consumatorii despre existența platformei SOL, dar și despre posibilitatea consumatorilor de a recurge la această platformă pentru a-și soluționa litigiile.
În acest sens, comercianții respectivi furnizează un link electronic către platforma SOL pe site-ul lor internet, iar dacă oferta este prezentată pe e-mail, în e-mail-ul respectiv.
De asemenea, nerespectarea celor de mai sus este sancționabilă de către ANPC cu aplicarea unei amenzi între 2.000 şi 5.000 de lei.
Precizam că platforma integrată SOL menţionează expres pentru România că nu dispune deocamdată de entități SAL (adică cele care vor ajuta la rezolvarea litigiilor între comercianți și consumatori în afara instanțelor de judecată).
Prin urmare, chiar în cazul în care proprietarii români de magazine online ar dori, în prezent, să aplice procedurile SAL în relațiile sale comerciale cu consumatorii, acesta va trebui să mai aștepte o perioadă, până când cel puțin o entitate SAL va exista în România.
Posibilitatea ca reclamaţiile consumatorilor să fie soluţionate de entităţile SAL a fost introdusă în septembrie 2015 prin OG nr. 38/2015.
Normele de aplicare a acestor prevederi noi au fost lansate în dezbatere publică de către ANPC, în octombrie 2015, însă încă n-au fost adoptate de Guvern.
sursa: www.avocatnet.ro