Sedii sociale în apartamente. Impozitare!
Codul fiscal stabilește un nou sistem de impozitare a clădirilor potrivit căruia impozitul pe clădiri se va calcula în funcție de destinația proprietății (rezidențială sau nerezidențială), și nu în funcție de statutul proprietarului care deține imobilul (persoana fizică sau juridică), așa cum se întâmpla pana acum.
Astfel, incepand din 1 ianuarie 2016, persoanele fizice care plătesc în prezent aceleași impozite, indiferent de scopul în care este utilizat imobilul, vor datora mai mulți bani pentru impozitul pe proprietăți.
Este vorba de persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale folosite în scop economic, precum sedii de firme, spații comerciale sau clădiri de birouri, care vor plăti dublu sau chiar de zece ori mai mult pentru impozit decât platesc în momentul de față.
Potrivit reglementărilor publicate de Ministerul Finanțelor, în cazul clădirilor cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, la adresa cărora este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457 din Codul fiscal, potrivit caruia cladirea se considera cu utilizare rezidentiala.
Aceasta va însemna că impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% – 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii, cota urmand sa fie stabilită prin hotărâre a consiliului local.
Dovada ca nu se desfasoara activitate la sediul social se face cu un certificat constatator eliberat de registrul comertului.
În cazul unei clădiri cu destinație mixtă, aflată în proprietatea persoanelor fizice, la adresa căreia este înregistrat un domiciliu fiscal, la care se desfășoară o activitate economică, când se cunosc suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial, impozitul se calculează prin însumarea impozitului aferent suprafeței folosite în scop rezidențial, calculat potrivit art. 457 din Codul fiscal, cu impozitul aferent suprafeței folosite în scop nerezidențial, calculat potrivit art. 458 din Codul fiscal.
Persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă (atât de locuit, cât şi în scop economic) au obligaţia să depună declaraţii până la data de 31 martie 2016.
Având în vedere că primăriile nu au evidenţa clădirilor în funcţie de destinaţie, proprietarii vor depune o declaraţie pe propria răspundere al cărei model urmeaza sa fie stabilit.
Declaraţia va conţine informaţiile privind destinaţia clădirii, respectiv dacă există un sediu social înregistrat, dacă se desfăşoară o activitate economică sau nu şi, dacă da, ce suprafaţă este alocată în scop nerezidenţial.
În funcţie de informaţiile furnizate în declaraţii, direcţiile de taxe locale vor stabili cota de impozit.
Firmele şi PFA-urile care utilizează apartamentele în ambele scopuri se vor încadra la destinaţie mixtă.
Pentru informatii, ne puteti contacta prin formularul de contact, la numarul de telefon 0787.822.100 sau pe adresa de email office@iuliablaja.ro